Rozważania nad wczesnym dostępem
Głównym celem przejścia do wczesnego dostępu było uzyskanie stałego feedbacku od żywej społeczności, aby pomóc rozwijać grę. Twórcy są wdzięczni i zaszczyceni ciągłym zaangażowaniem graczy.
Pierwsze miesiące twórcy spędzili na stabilizowaniu gry. Następnie pierwsza aktualizacja, Proving Grounds, dotyczyła rozwiązania niektórych z największych wyzwań, jakie widzieli, zanim mogli skupić się na dodaniu nowych systemów, aby pogłębić grę wraz z Market Square. Musieli również podjąć trudne decyzje. Niektóre funkcje, które początkowo zaplanowali, musiały zostać odsunięte na dalszy plan, ponieważ skupili się na wzmocnieniu fundamentów Pax Dei. Chociaż oznaczało to opóźnienia w niektórych obszarach, takich jak bardzo oczekiwany system PvP lub funkcja Rycerz/Żołnierz, pozwoliło to również wdrożyć niektóre elementy wcześniej niż planowano, a nawet dodać nowe elementy, które wzmocnią Pax Dei w dłuższej perspektywie.
Pierwszą oczywistą lekcją z wczesnego dostępu było to, że zajęło zbyt dużo czasu, aby dotrzeć do zabawy przy pierwszym kontakcie z grą. Część Proving Grounds dotyczyła zajęcia się tym: umieszczono obozy wroga w dolinach Heartland i dodano podstawowy sprzęt i zaklęcia, dzięki czemu gracze mają teraz możliwość wyruszenia na przygodę w ciągu pierwszych kilku godzin gry. Wprowadzenie Dziennika, wraz z ogólnym przejściem równoważenia, pomogło również uczynić krzywą uczenia się rzemiosła mniej stromą. A mówiąc o przygodzie, przebudowa świata obejmowała również pierwszy nowy biom od czasów alfy - Corrupted Plains. Niedawno dodanie Kompasu sprawiło, że odnalezienie się w świecie Pax Dei stało się wygodniejsze.
Walka
Walka pozostaje głównym celem. W Proving Grounds przerobiono animacje i systemy ruchu gracza, aby poprawić wrażenia z walki z sekundy na sekundę, dzięki czemu jest ona płynniejsza i bardziej responsywna, a jednocześnie stanowi mocniejszy fundament dla przyszłych ulepszeń. Dodano również nowe zaklęcia, zrównoważono wyposażenie i całkowicie przerobiono Inkwizytorów i Zagubione Dusze. W obecnej formie walka często nie ma jednak sensownego podejmowania decyzji. Celem jest przejście do stanu, w którym wybory wyposażenia i umiejętności będą kształtować taktykę, zachęcając do budowania wyspecjalizowanych ról. Będzie to centralna część kolejnego Verse.
Budowanie
Budowanie jest niewątpliwie najbardziej kompletnym systemem w grze. Twórcy są zdumieni, jak uwalnia kreatywność społeczności. Obserwowanie, jak świat wypełnia się pięknymi wioskami, potężnymi fortecami i rozległymi miastami, to nieustanna radość. Regularnie dodawane są nowe elementy do gry i planowane jest rozszerzenie zestawów budynków, aby dać jeszcze więcej opcji budowy. Tak, wyczekiwany Limestone powinien znaleźć się w Verse 3!
Swobodna natura systemu budowania wiąże się z wieloma wyzwaniami, zwłaszcza po stronie wydajności. Doliny z najbardziej spektakularnymi kreacjami są zwykle najtrudniejsze pod względem liczby klatek na sekundę. Wprowadzono już wiele ulepszeń wydajności — był to jeden z podstawowych powodów niedawnej zmiany na Unreal Engine 5.4 — a kolejne są w trakcie realizacji.
Twórcy deklarują także chęć uporania się z syndromem „miasta duchów”, kiedy świat stopniowo wypełnia się domami nieaktywnych graczy. Rozpoczęto prace nad bardziej solidnym systemem oczyszczania działek nieaktywnych graczy — wkrótce pojawi się więcej szczegółów.
Budowanie mostów między graczami
Sercem każdej gry MMO jest jedna prosta prawda: połączenie napędza doświadczenie. Dlatego Pax Dei była jedną z pierwszych gier, które zintegrowały nowy Discord Social SDK — wprowadzając do gry płynny czat tekstowy, listy znajomych, czat głosowy i wiele więcej. Celem jest ułatwienie graczom komunikacji, koordynacji i dzielenia się przygodami — niezależnie od tego, czy tworzą w wiosce, czy walczą ramię w ramię. Ponieważ połączenie oznacza również mówienie w swoim języku, Pax Dei jest teraz dostępne w języku niemieckim i francuskim, a wkrótce także w języku polskim i hiszpańskim.
Zamykanie pętli
Jako napędzana przez graczy gra MMO typu Social Sandbox, sercem Pax Dei jest w dużej mierze jej gospodarka, która rozwija się nie dzięki skryptowanym treściom, ale poprzez wspieranie znaczących interakcji społecznych, handlu i konkurencji. Jeśli spojrzymy z lotu ptaka, Pax Dei opiera się na jednej podstawowej pętli zaangażowania: Zbieraj, Twórz, Niszcz — cyklu, który daje graczom możliwość kształtowania świata Pax Dei.
Zbieractwo obejmuje takie czynności jak ścinanie drewna, wydobywanie, polowanie i „farmienie” wrogów PVE w celu zdobycia złota i łupów. Tworzenie obejmuje systemy wytwarzania i budowania. Chociaż pozostało jeszcze wiele pracy, te dwie części pętli są już mocno na swoim miejscu. Aby gospodarka gry stała się samowystarczalna na większą skalę — aby naprawdę zamknąć pętlę — trzeba teraz zaoferować graczom sensowne sposoby wydawania zarobionych pieniędzy. Innymi słowy, muszą istnieć systemy, które pozwolą na usunięcie wartości z gospodarki, równoważąc to, co zyskuje się poprzez zbiory i wytwarzanie. Przez „wartość” twórcy rozumieją ekwipunek, złoto i łaskę (grace). Nie martw się — twoje działki pozostają bezpieczne i będą nadal chronione przez Pax Dei.
Z tej perspektywy Market Square dodał do gry dwa kluczowe komponenty. Stoiska na rynku i gospodarka złota umożliwiają handel między graczami, co otwiera graczom możliwości specjalizacji. Jeśli wolisz grać rzemieślnikiem niż wojownikiem, teraz masz sposób na zdobycie potrzebnych komponentów od innych graczy — sprzedając im sprzęt, którego potrzebują do części gry, w którą wolą się angażować. Wydając łaskę, gracze mogą teraz uzyskać dostęp do efektów, które pomogą im w postępie w grze. Na razie dodano tylko kilka zaklęć, ale wkrótce będzie ich więcej. To jest jedna z części gry, w której twórcy chcą dać graczom mnóstwo okazji, aby dobrze się czuli wydając część zgromadzonej wartości.
Zrównoważenie gospodarki w grze będzie wymagało więcej pracy, nie tylko po to, aby uczynić ją bardziej głęboką i bardziej satysfakcjonującą, ale także po to, aby zapewnić jej długoterminową stabilność. To powód, dla którego w nadchodzących miesiącach twórcy będą bardziej skupiać się na tej części pętli gry.
Co dalej?
Kolejna duża aktualizacja, Verse 3 będzie znaczącym krokiem naprzód dla Pax Dei. Dzięki niej gracze doświadczą świata, który wydaje się bardziej satysfakcjonujący i strategiczny. Wprowadzone zostaną pewne zmiany w systemie walki, dodając kilka nowych zaklęć i nowe cechy do wyposażenia. Dodany zostanie nowy typ broni - kostury, które będą przeznaczone do zaklęć leczniczych. Ponadto wszystkie bronie do walki wręcz będą miały trzy różne umiejętności, aby jeszcze bardziej zróżnicować ich style gry. Te dodatki mają na celu stworzenie bardziej dynamicznego doświadczenia walki, pogłębienie współdziałania między rolami i zaoferowanie większej liczby opcji taktycznych. Niezależnie od tego, czy wolisz brutalną siłę walki wręcz, niezłomność tanka, czy wspierającą rolę uzdrowiciela, znajdziesz więcej sposobów na dostosowanie swojej konfiguracji.
Naturalnie, te aktualizacje walki wpłyną na system rzemiosła, w szczególności na krawiectwo, obróbkę skóry i kowalstwo. Udoskonalone zostanie wdrażanie, zależności i tempo postępu. Twórcy chcą uprościć wczesną grę dzięki bardziej intuicyjnym łańcuchom rzemieślniczym, znaczącym przedmiotom niskiego poziomu, łatwiejszemu dostępowi do zaklęć i zmniejszonym zależnościom międzyprofesjonalnym na pierwszych poziomach. Panują również dostosować równowagę, aby położyć nacisk na zbieractwo zamiast dłuższych sesji rzemieślniczych.
Kolejnym ważnym elementem Verse 3 jest przebudowa świata. Jej celem jest zwiększenie zagęszczenia graczy i interakcji poprzez dodanie większej liczby Heartlands na prowincję i nieznaczne zmniejszenie ogólnego rozmiaru Wildlands. Podczas gdy lokalizacje zasobów ulegną zmianie, zasady gromadzenia biomów pozostaną niezmienne.
Ponadto zostanie wprowadzony zostanie nowy cud szybkiej podrózy, zmieniający sposób, w jaki gracze przemierzają świat i poprawiający globalną gospodarkę. Przebudowany świat będzie również zawierał ulepszone obszary początkowe. Petra Dei zaoferuje ograniczone miejsce do przechowywania dla wszystkich graczy i będzie zawierać wstępnie rozmieszczone, publiczne stacje rzemieślnicze dla początkujących, dzięki czemu doświadczenie związane z wdrażaniem będzie płynniejsze i bardziej dostępne dla nowicjuszy.
Patrząc dalej w przyszłość
W tym roku nastąpi rozszerzenie PvP w znaczący sposób. PvP odegra kluczową rolę w utrzymaniu dynamiki i żywotności gospodarki Pax Dei. Centralnym punktem tej ewolucji jest przeprojektowana Lyonesse — większa strefa PvP o wysokich stawkach, w której ryzyko i nagroda idą ręka w rękę. Gracze będą walczyć o kontrolę nad cennymi, ekskluzywnymi zasobami, ale sukces nie przyjdzie łatwo. Koordynacja, strategia i odważne działanie będą niezbędne do zdobycia kluczowych lokalizacji, takich jak to, co obecnie nazwano Miastami Handlowymi. W planach również jest wprowadzenie nowych opcji personalizacji, w tym system barwienia tkanin, który daje rzemieślnikom większą swobodę twórczą. Oprócz tego spodziewane są ulepszenia jakości życia — a jeśli wszystko pójdzie dobrze, wierzchowce mogą w końcu trafić do gry.
Przejście poza wczesny dostęp
Pax Dei to żywy, rozwijający się świat — twórcy będą nadal dostarczać znaczące aktualizacje w miarę rozszerzania gry. Aby to utrzymać, wkrótce podzielą się szczegółami na temat planów monetyzacji, które mają na celu pokrycie kosztów serwera, zapewniając jednocześnie graczom uczciwą wartość.