W miarę jak kontynuowania przekształcania podstawowych systemów Pax Dei, rzemiosło wychodzi na pierwszy plan. Wraz z nadejściem verse 3, zostaną dodane nie tylko nowe przepisy, ale przemyślana została cała struktura i przebieg rzemiosła, aby uczynić je bardziej angażującym, intuicyjnym i znaczącym na każdym poziomie. Ta zmiana jest poważna. Uzupełnia aktualizacje dotyczące walki i progresji, a także odzwierciedla miesiące pracy zespołu projektowego, który lepiej dostosował system do tego, jak gracze faktycznie chcą grać: bardziej znaczące zbieranie surowców, bardziej strategiczne rzemiosło oraz wyraźniejsze tożsamości zawodowe. Możliwe jednak, że do momentu wdrożenia aktualizacji nieznaczne zmiany pojawią się w szczegółach opisanych poniżej.
Cztery kluczowe cele
Przebudowa systemu rzemiosła oparta została na czterech podstawowych celach projektowych:
Łatwiejszy start
Jednym z najczęściej pojawiających się uwag od graczy, zwłaszcza nowych, było to, że rozpoczęcie profesji rzemieślniczej wydaje się niejasne lub zbyt zależne od innych graczy. Rozwiązane to zostało poprzez:
- Ułatwienie i przyspieszenie rozpoczęcia każdej podstawowej profesji,
- Usunięcie potrzeby posiadania dedykowanego rzemieślnika przetwarzającego surowce, aby zacząć podstawowe rzemiosło,
- Uproszczenie wczesnej fazy gry, aby szybko wejść w mechanikę bez utknięcia na wąskich gardłach.
To obniża próg wejścia i sprawia, że wczesna progresja jest bardziej satysfakcjonująca.
Prawdziwa złożoność, a nie chaos
Rzemiosło powinno stawać się głębsze wraz z opanowaniem, a nie tylko bardziej czasochłonne, poprzez dodanie prawdziwej struktury i logicznej głębi do przepisów na różnych poziomach:
- Stopniowana złożoność: przepisy na poziomie 1 pozostają proste, ale wyższe poziomy wprowadzają bardziej złożone łańcuchy składników,
- Jasność między profesjami: komponenty będą teraz wyraźniej przypisane do twojej profesji lub innej, co zmniejszy niejasności,
- Trwała wartość: przedmioty z niższych poziomów, szczególnie z poziomu 1, zachowają znaczenie na wyższych poziomach (np. jako składniki lub w alternatywnych przepisach).
Mądrzejsze zależności
Współpraca w rzemiośle jest dobra, ale zależności nie powinny być frustrujące. Przebudowujemy sposób, w jaki profesje polegają na sobie nawzajem:
- Komponenty pochodzące z innych profesji będą teraz co najmniej o jeden poziom niższe niż przedmiot, który jest wytwarzany,
- To zachowuje współzależność, unikając jednocześnie zatorów i nieporozumień,
- Pomaga również zmniejszyć obciążenie rzemiosłem, gdy skupiasz się na rozwoju własnej dziedziny.
Ta zmiana utrzymuje wartość specjalizacji, nie karząc jednocześnie samotnych rzemieślników lub małych grup.
Lepsze tempo rozgrywki
Twórcy chcą, aby rzemiosło bardziej wiązało się ze światem gry, a mniej z czekaniem przy warsztacie.
- Progres i koszty są balansowane we wszystkich trzech podstawowych profesjach,
- Zwiększone zostaje znaczenie zbierania surowców i zmniejszona konieczność bezczynnego stania przy stanowiskach rzemieślniczych,
Zmiany obejmują dostosowane wydajności, koszty składników i mnożniki doświadczenia, aby odzwierciedlić tę filozofię. Oznacza to, że to czas spędzony w świecie — zbieranie, polowanie, kopanie — napędza twój postęp, a nie samo stanie w miejscu i obserwowanie paska postępu.
Nowości w warsztacie
Ta przebudowa wiąże się z nowymi procesami, nowymi materiałami i w efekcie nowym wyposażeniem. Oto kilka najważniejszych punktów:
Nowy przebieg pracy
Zmiany w rzemiośle mają wspierać i wzmacniać nowy system walki. Dlatego krawiectwo, garbarstwo i kowalstwo to trzy profesje poddane największym zmianom, ponieważ służą do tworzenia ekwipunku i broni.
- Nowe zaklęcia i statystyki ekwipunku wymagają nowych składników rzemieślniczych,
- Role bojowe takie jak Tank, DPS i Healer są teraz odzwierciedlone w tworzonej przez ciebie zbroi,
- Przebudowane przepisy zapewnią taktyczne wybory dla budowniczych, zbieraczy i wojowników.
Nowe składniki rzemieślnicze
Większość profesji zyskuje pełny zestaw nowych materiałów pośrednich, zaprojektowanych tak, aby wspierać nową, stopniowaną strukturę. Te części pojawią się na różnych poziomach i pomogą wyróżnić przepisy według złożoności i funkcji. Na przykład garbarze będą teraz pracować z nowym materiałem pośrednim: rozcięciami skóry (Leather Splits), dostępnymi w różnych jakościach. Daje to większą kontrolę nad ostateczną jakością przedmiotu i dodaje głębi do progresji garbarstwa.
Nowe przedmioty zastępujące stare wyposażenie
Prawie cały istniejący ekwipunek rzemieślniczy, w tym broń, zostanie wycofany i zastąpiony nowo zaprojektowanymi przedmiotami, które lepiej pasują do przebudowanych systemów progresji i balansu. Jeśli zbierałeś materiały na idealny zestaw, uważnie obserwuj nowe stoły rzemieślnicze — to, co jest opłacalne i wartościowe, wkrótce ulegnie znaczącym zmianom.
Rzemiosło to jeden z podstawowych filarów Pax Dei, a ta aktualizacja to długo oczekiwany krok naprzód. Sprawia, że system jest bardziej intuicyjny, satysfakcjonujący i lepiej zintegrowany z resztą gry. Ogólnie rzecz biorąc, rozwój w profesji powinien być bardziej opłacalny; im wyższy poziom rzemiosła, tym większa wartość. Jednak wyższe rzemiosło będzie wymagać więcej materiałów, więc więcej czasu spędzisz na wędrówkach po świecie — albo sporo złota, by kupić je na targu.